Den nye loven har til formål å styrke forbrukervern, forebygge gjeldsproblemer, regulere tjenester og samle ulike reguleringer i én lov. Endringene i loven gjelder blant annet bestemmelser om hvordan nye avtaler skal inngås, angrerett og rettigheter og plikter når du signerer med BankID.

Nyttig å vite:

  • Dine eksisterende avtaler forblir gjeldende
    At loven endres betyr ikke at dine nåværende spareavtaler opphører. Avtalene løper videre akkurat som før.

  • Du får mer informasjon og flere varsler 
    Som resultat av lovendringen vil du som kunde oppleve å få mer informasjon tilsendt fra oss og flere varsler på f. eks meldinger i nettbanken, e-post og SMS. Hensikten med denne endringen er å ivareta deg som kunde på en god måte gjennom hele kundeforholdet.

  • Digitalt som førstevalg
    Den nye loven innfører digitalt førstevalg ved opprettelse av konto eller kundeforhold. Det betyr i praksis at vi kan bruke elektronisk kommunikasjon når
    vi sender deg meldinger eller dokumenter ved inngåelse av kundeforholdet. Du kan selv reservere deg mot elektroniske utsendelser i nettbanken, for å kunne motta dokumentene per post.

  • Det er viktig at du leser alle meldinger fra oss i nettbanken
    Ettersom mye vil sendes elektronisk i tiden fremover er det ekstra viktig at du leser meldingene du får fra oss i nettbanken på Sparesmart.no.

  • Oppdatert Bli Kunde prosess
    For å ivareta informasjonsbehovet til nye kunder på en best mulig måte har vi opprettet en enkel oversikt over det viktigste man bør vite om før man blir kunde i Sparesmart. Denne er tilgjengelig her. Ta en titt selv om du allerede er kunde. 

  • Beskytt identiteten din
    Erfaringsmessig øker svindelforsøk rettet mot bank ved iverksettelse av store endringer som denne. Dermed er det viktig at du passer godt på din BankID, personlige passord og annen sensitiv informasjon. Husk at vi som bank aldri vil be deg oppgi slike opplysninger på telefon, SMS eller annen elektronisk kommunikasjon.