Ikke-digital hverdag
I en virvel av digitale banktjenester er det fremdeles slik at mye kan løses på «den gamle», analoge måten.
Analoge tjenester for deg som trenger det
Både samfunnet og bankenes produkter og tjenester er i stadig endring, der det meste blir digitalisert. Likevel er det ikke alle kunder som ønsker å bli heldigitale eller har mulighet til å håndtere sin bankhverdag elektronisk på nett.
Er du en av dem som fremdeles liker å gjøre ting på «den gamle» måten eller har behov for assistanse når det kommer til bruk av digitale løsninger? Vi har samlet alt du behøver å vite om våre analoge tjenester på denne siden. Du kan også laste ned vår informasjonsbrosjyre eller kontakte oss for å få denne tilsendt per post.
Det viktigste først
Trenger du hjelp med noe og behøver å ta en prat med en av våre hyggelige rådgivere kan du nå oss på telefon eller ved å sende brev i posten.
Vårt kundesenter holder åpent:
Mandag–fredag: 08.00–16.00
Telefon:
(+47) 915 03850
Postadresse:
Eika kundesenter,
Postboks 1228,
2806 Gjøvik
E-post:
post@sparesmart.no
Ettersom vi er en heldigital bank uten fysisk filial er de fleste av våre tjenester basert på legitimering med BankID.
Er du en av dem som ikke har BankID eller ikke kan få BankID har vi mulighet til å utføre legitimasjonskontroll på følgende vis:
1. Du må oversende bevitnet kopi av gyldig legitimasjon per post.
Gyldig legitimasjon er:
- Norske og utenlandske pass (ikke nødpass)
- Norske nasjonale ID-kort
- Norske førerkort
- Norske bankkort med bilde
- Nasjonale ID-kort utstedt av et EØS-land (en oversikt over disse er presentert i utlendingsforskriften vedlegg 4)
- Norsk utlendingspass (blått pass)
- Norsk reisebevis for flyktninger (grønt pass)
2. En bevitnet kopi av legitimasjon betyr at riktigheten av dokumentet er bekreftet av to vitner eller annen dokumentasjon i tillegg – f. eks kopi av selvangivelse eller annet dokument utstedt av offentlig myndighet.
Ønsker du å bruke privat personer som vitner, må disse være over 18 år og bosatt i Norge. Vitnene må oppgi følgende informasjon og signere på selve arket med legitimasjonskopien:
- Fullt navn
- Fødselsdato
- Adresse
- Telefonnummer
- Bekrefte at dokumentet er rett kopi og at det tilhører vedkommende som må legitimeres
- Sted/dato
Høres dette komplisert ut, har vi utarbeidet et eget skjema du kan benytte deg av. Ta kontakt med oss for å få skjemaet tilsendt i posten.
For at vi skal kunne tilby sikre ikke-digitale tjenester, må vi innhente kopi av legitimasjon manuelt. Både kopi av pass og førerkort inneholder sensitive personopplysninger som f. eks ditt personnummer. Vi ønsker ikke at slike opplysninger skal sendes på e-post og dermed er vi nødt til å bruke brevkorrespondanse som eneste form for sikker kommunikasjon.
Har vi spørsmål vi ønsker å oppklare i forhold til skriftlige henvendelse vi har mottatt fra deg, vil vi kontakte deg per telefon. Ved å ta en prat unngår vi mulige misforståelser og kan avtale prosessen videre i den aktuelle saken.
Ønsker du å gi fullmakt til andre for å håndtere din avtale hos oss eller disponere dine høyrentekonti, må du sende oss en skriftlig henvendelse om dette per post (brev). Legg ved bevitnet kopi av legitimasjon. Ta en titt på forrige avsnitt for mer informasjon om dette.
Så snart henvendelsen er mottatt vil vi sende deg nødvendige avtaledokumenter for signering og en kort beskrivelse av prosessen videre.
Skal disponenten håndtere kontoen digitalt, må vedkommende opprette egen konto i Sparesmart først for å få seg selv legitimert med BankID.
Opprettelse av kundeforhold
Ønsker du å bli kunde hos oss må du sende oss en skriftlig henvendelse om dette per post (brev). Sammen med brevet må du legge ved bevitnet kopi av legitimasjon (se eget avsnitt om dette lengre opp på siden).
I brevet må du oppgi hvilken type høyrentekonto du ønsker å opprette:
- Høyrentekonto
- Høyrentekonto Pluss (forutsetter at du allerede har opprettet en Høyrentekonto hos oss)
- Begge typer
Så snart brevet er mottatt vil vi sende deg nødvendige avtaledokumenter for signering per post. Disse må signeres og returneres oss før vi kan opprette kundeforholdet og ønskede høyrentekonti. Du vil motta en bekreftelse fra oss per post når alt er klart.
Løpende kundeforhold
Er du allerede kunde hos oss og ønsker å opprette en ekstra Høyrentekonto eller åpne en Høyrentekonto Pluss (kun én konto per kunde) – send oss en skriftlig henvendelse om dette per post (brev). Sammen med brevet må du legge ved bevitnet kopi av legitimasjon (se eget avsnitt om dette lengre opp på siden).
I brevet må du oppgi hvilken type høyrentekonto du ønsker å opprette:
- Høyrentekonto
- Høyrentekonto Pluss (kun en konto per kunde)
- Begge typer
Så snart brevet er mottatt vil vi sende deg nødvendige avtaledokumenter for signering per post. Disse må signeres og returneres oss før vi kan opprette ønskede høyrentekonti. Du vil motta en bekreftelse fra oss per post når alt er klart.
Alle dokumenter som vanligvis sendes ut digitalt i nettbanken, og gjelder løpende informasjon om innbetalinger, renteendringer og årsoppgaver, vil du motta automatisk fra oss per post.
Ønsker du å hente ut kontoutskrifter eller behøver andre saldoopplysninger kan du enkelt ta kontakt med en av våre rådgivere per telefon.
Du vil få opplyst kontonummeret på din Høyrentekonto/Høyrentekonto Pluss i dokumentpakken du vil motta per post. Kontonummeret finner du skrevet på selve kontoavtalen og det er dette nummeret du skal bruke for å overføre penger til kontoen.
Du kan overføre penger fra andre konti i hvilken som helst annen norsk bank. Det er lurt å bemerke seg at vi ikke aksepterer direkte overføringer fra utlandet.
Usikker på hvordan du overfører penger fra en konto i annen bank? Ta kontakt med banken du skal overføre pengene fra så hjelper de deg med overføringen.
Ønsker du å ta ut penger fra din Høyrentekonto behøver vi en skriftlig henvendelse fra deg tilsendt per post (brev). Sammen med brevet må du legge ved bevitnet kopi av legitimasjon (se eget avsnitt om dette lengre opp på siden).
I brevet må du oppgi følgende:
- Kontonummeret pengene skal overføres til (uttak kan kun skje til en annen konto registrert i ditt navn)
- Beløp
- Ønsket dato for uttak medregnet tid for postgang
Viktig å vite:
- Du kan gjøre ubegrenset antall gebyrfrie uttak fra din Høyrentekonto i løpet av et kalenderår.
- Har du Høyrentekonto Pluss har du 12 gebyrfrie uttak per kalenderår. Velger du å ta ut penger mer enn 12 ganger, vil du bli belastet med et uttaksgebyr. Se vår prisliste for mer informasjon. Uttak fra Høyrentekonto Pluss kan kun gjøres til egen Høyrentekonto i Sparesmart.
Så snart brevet er mottatt vil vi utføre utbetalingen og du vil motta en bekreftelse fra oss per post og SMS.
Selv om du ikke bruker våre digitale løsninger i dag, kan det hende at du ønsker å ta dem i bruk på et senere tidspunkt.
I dette tilfellet må du sende oss en skriftlig henvendelse per post (brev). Sammen med brevet må du legge ved bevitnet kopi av legitimasjon (se eget avsnitt om dette lengre opp på siden). Skriv gjerne at du ønsker å ta i bruk våre nettbaserte tjenester og eventuell dato for overgang fra det analoge til det digitale.
Vi vil da avslutte utsendelsen av kontoinformasjon, renteendringsbrev og årsoppgaver per post og vil levere alle dokumenter digitalt i nettbanken din på sparesmart.no.
Ønsker du å ta en pause fra det digitale, send oss en henvendelse via «Meldinger» i nettbanken på Sparesmart.no eller per post (brev).
Velger du å sende brev, må du legge ved bevitnet kopi av legitimasjon (se eget avsnitt om dette lengre opp på siden).
Skriv gjerne at du ønsker å benytte deg av våre ikke-digitale tjenester og oppgi ønsket dato for endringen.
Vi vil da etterkomme ditt ønske og sende ut fremtidige dokumenter knyttet til kontoinformasjon, renteendringer og årsoppgaver per post.
Avslutning av konti og kundeforhold
Ønsker du å avslutte en Høyrentekonto og fremdeles beholde kundeforholdet ditt i Sparesmart, må du sende oss en skriftlig henvendelse per post (brev).
Sammen med brevet må du legge ved bevitnet kopi av legitimasjon (se eget avsnitt om dette lengre opp på siden). Skriv gjerne at du ønsker å avslutte kun kontoen, ikke hele kundeforholdet, og oppgi følgende informasjon:
- Kontonummeret innskudd og opptjente renter på kontoen skal overføres til (overføring kan kun skje til en annen konto registrert i ditt navn).
Vi vil avslutte kontoen og overføre pengene så snart brevet er mottatt. Du vil også motta en bekreftelse på at kontoen er avsluttet per post. Har vi spørsmål vi ønsker å oppklare med deg før høyrentekontoen avsluttes, vil vi kontakte deg per telefon.
Ønsker du å avslutte din Høyrentekonto Pluss og fremdeles beholde kundeforholdet ditt i Sparesmart, må du sende oss en skriftlig henvendelse per post (brev).
Sammen med brevet må du legge ved bevitnet kopi av legitimasjon (se eget avsnitt om dette lengre opp på siden). Skriv gjerne at du ønsker å avslutte kun din Høyrentekonto Pluss og oppgi følgende informasjon:
- Ønsket dato for oppgjør. Velger du å avslutte kontoen med varslingsfrist kortene enn 31 dager, vil du bli belastet med et gebyr i henhold til gjeldende prisliste.
- Ved oppgjør av kontoen vil innskuddet og opptjente renter overføres til din Høyrentekonto i Sparesmart. Har du flere Høyrentekonti hos oss må du selv oppgi hvilken konto vi skal overføre pengene til.
Vi vil avslutte kontoen og overføre pengene i henhold til informasjonen du har oppgitt i brevet. Du vil motta en bekreftelse på at kontoen er avsluttet per post. Har vi spørsmål vi ønsker å oppklare med deg før høyrentekontoen avsluttes, vil vi kontakte deg per telefon.
Ønsker du å si opp kundeforholdet ditt i Sparesmart og avslutte samtlige av dine Høyrentekonti, må du sende oss en skriftlig henvendelse per post (brev).
Sammen med brevet må du legge ved bevitnet kopi av legitimasjon (se eget avsnitt om dette lengre opp på siden). Skriv gjerne at du ønsker å avslutte hele kundeforholdet og oppgi følgende informasjon:
- Ønsket dato for oppgjør. Har du Høyrentekonto Pluss og velger å avslutte denne med varslingsfrist kortene enn 31 dager, vil du bli belastet med et gebyr i henhold til gjeldende prisliste.
- Kontonummeret innskudd og opptjente renter, på samtlige av dine høyrentekonti, skal overføres til (overføring kan kun skje til en annen konto registrert i ditt navn).
Vi vil avslutte ditt kundeforhold og overføre pengene i henhold til informasjonen du har oppgitt i brevet. Du vil motta en bekreftelse på at kundeforholdet er avsluttet per post. Har vi spørsmål vi ønsker å oppklare med deg før kundeforholdet avsluttes, vil vi kontakte deg per telefon.